De verstoring van wereldwijde toeleveringsketens blijft een gigantische nachtmerrie voor bedrijven en organisaties. Daarom besluiten PXL-NeXT en Antwerp Maritime Academy om een nieuwe logistieke opleiding uit de grond te stampen.
Voelen we dit in Vlaanderen? Reken maar. Zo sluit in Limburg de Genkse fabriek van de roestvrijstaalgroep Aperam als eerste Belgische bedrijf haar volledige fabriek tussen 28 oktober en 2 november en maken ze gebruik van het nieuwe stelsel van tijdelijke werkloosheid in het kader van de energiecrisis. Ook Unilin in West-Vlaanderen legt zijn laminaatfabriek in Wielsbeke stil tijdens de herfstvakantie en de kerstvakantie. “Het zijn enkele van de vele voorbeelden.” Vlaanderen, de logistieke draaischijf in Europa, geraakt in een continue stress modus” zegt Pieter Boutsen, opleidingshoofd Supply chain management aan de Hogeschool PXL. “Daarom starten we met PXL-NeXT met een nieuwe opleiding rond veerkracht in de logistiek: Resilient Supply Chain Architect”.
Antwerp Maritime Academy
“Resilient of veerkrachtige supply chains slaat op de capaciteit om in stresssituaties gezond en efficiënt te reageren”, legt Luc Geukens, onderzoeker en lector van de Hogeschool PXL uit. “Gezond omdat er met stresssituaties kan worden omgegaan zonder de bestaande bedrijfsprocessen te beschadigen. “Efficiënt omdat we op de juiste manier omgaan met het aanwenden van schaarse middelen, zoals mensen en cash in logistieke stresssituaties. En we gaan dat niet alleen doen. We doen dit samen met het Antwerp Maritime Academy (HZS) Waarom? Kijk, heel veel logistieke problemen hebben te maken met de aanvoerroutes. En de bulk van onze goederen wordt via zeevracht aangevoerd, terwijl ook binnenvaart hoe langer hoe belangrijker wordt. De kleinste verstoring van de werking van havens door een staking, blokkade of van de gevolgde routes door piraterij, oorlog en blokkade hebben een enorme invloed. Gelukkig heeft de Antwerp Maritime Academy een gedegen kennis van de werking van de havens en aanvoer en heeft dus een goed zicht op de risico’s die hieraan verbonden zijn.”