Managing the product lifecycle
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Managing the product lifecycle
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Sector
Digitale transformatie
Leervorm
Hybride leren
Over deze opleiding
In het snel evoluerende professionele landschap staan organisaties voor uitdagingen bij het hanteren van de klassieke projectaanpak. Deze traditionele benadering wordt vaak ervaren als rigide en sequentieel, met weinig ruimte voor wisselwerking en aanpassingen gedurende het proces. De beperkingen van deze aanpak worden steeds duidelijker, vooral in de context van de voortdurende digitalisering en de behoefte aan flexibiliteit en responsiviteit.
De nadruk op het 'project afronden en verder gaan' heeft organisaties ertoe aangezet na te denken over alternatieve benaderingen om effectiever en wendbaarder te worden. In deze zoektocht naar een meer adaptieve aanpak wint het product-denken terrein. Organisaties herzien hun strategieën en beginnen digitale activiteiten en processen te beschouwen als doorlopende digitale producten in plaats van geïsoleerde projecten. Deze verschuiving in perspectief brengt een fundamentele verandering met zich mee, waarbij de focus verandert van korte termijn benadering, gericht op het voltooien van projecten, naar een lange termijn perspectief dat gericht is op het bouwen van duurzame producten die continu waarde leveren.
Het besef groeit dat productmanagement, met zijn flexibele en iteratieve karakter, beter aansluit bij de hedendaagse eisen. Het vermogen om snel te reageren op veranderingen, een continue dialoog met belanghebbenden te onderhouden en prioriteiten op basis van actuele behoeften te stellen, wordt essentieel. In deze dynamische context vormt productmanagement niet alleen een reactie op de beperkingen van de klassieke aanpak, maar ook een proactieve benadering om in te spelen op de snel veranderende marktomstandigheden.
Voor wie
- Productmanagers
- Projectmanagers
- Projectmedewerkers
- Procesmanagers, ...
Programma
De opleiding “Managing the product lifecycle” vertrekt vanuit het Product Management Framework.
Dit framework schetst de verantwoordelijkheden en activiteiten van een productmanager en productteam op drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel.
Vanuit dit framework ga je dieper in op het tactische niveau en de verantwoordelijkheden van een productmanager. Je leert:
- Hoe je vooropgestelde strategische lange termijn doelen en productstrategie kan vertalen naar haalbare korte termijn doelen a.d.h.v. Objectives and Key results (OKRs). Hierbij staat centraal hoe deze OKRs een brug vormen tussen de lange termijn visie en de praktische uitvoering van het productmanagement.
- Hoe je die korte termijn doelen vervolgens kan vertalen naar een productroadmap om aan de geplande deliverables te voldoen. Daarbij borg je om het productmanagement in lijn te houden met de overkoepelende strategie.
- Hoe je items van de productroadmap op een doordachte manier kan prioriteren, zodat je de waarde van het product maximaliseert.
Docent: Andreas Debaene (The Value Hub).
kmo-portefeuille
Thema: InnovatieDe kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat.
Netto verschuldigd bedrag voor:
* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen
Tijdens de 2 lesdagen voorzien we koffie, frisdrank en een lunch.
Ik wil meer weten
Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.