Facility Management

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Facility Management

Veranderende regelgeving; nieuwe technologieën; de kostprijs van energie en recentelijk de brede invoering van thuiswerk hebben de prijs voor het beheer en onderhoud aanzienlijk de hoogte in gejaagd. 

Organisaties gaan dan ook veel (kosten)bewuster om met hun patrimonium en eisen bijgevolg ook steeds meer van hun gebouwbeheerder of facility manager, zowel op tactisch als op operationeel niveau. 

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Over deze opleiding

Dit postgraduaat behandelt alle relevante technische en beheeraspecten, met aandacht voor onderhoudsstrategieën, conditiemeting, pathologie, energiebeheer, enz. De opleiding mikt zowel op nieuwe als ervaren beheerders van gebouwen. 

Voor wie

De opleiding is bedoeld voor 'facility managers' en 'gebouwbeheerders' die al in functie zijn en die een betere en bredere theoretische en praktische onderbouwing wensen zodat ze deze functie (nog) effectiever kunnen uitoefenen. 
Maar ook wie een nieuwe loopbaan wil starten in facility management of gebouwbeheer kan deze opleiding volgen om zichzelf en zijn/haar loopbaan te transformeren naar deze functie. 
Er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden. Een zekere affiniteit met technische installaties zoals die in gebouwen aanwezig zijn, is wel aangewezen. 

Programma

Het postgraduaat Facility Management bestaat uit vier modules. Het programma omvat in totaal 99 contacturen en staat voor een studiebelasting van 20 studiepunten. De lessen vinden wekelijks plaats op dinsdagavond en uitzonderlijk ook enkele keren op donderdagavond.  

Met deze opleiding willen we facility managers/gebouwbeheerders/campusbeheerders vormen die alle 'technische' aspecten van facility management en gebouwbeheer kunnen aansturen en beheren. Vaak stromen mensen vanuit een bepaalde vakdiscipline door naar dit vak, het is met deze opleiding de bedoeling een bredere meer holistische blik te ontwikkelen die toelaat grip te hebben op alle aspecten van gebouwbeheer en facility management. Daarbij komen (inter)persoonlijke managementvaardigheden en veranderingsprocessen om mensen en teams aan te sturen eveneens aan bod. 

Module 1: Onderhoud

33u
  • Inspectie van gebouwen  
    • Conditie van bouwelementen: herkennen van gebreken, inspectie- en onderhoudsfrequenties 
    • Rondgangen 
  • Facility managementsystemen 
  • Budgettering  
    • Meerjarenonderhoudsplanning 
    • Budgetten beheren

     

Deze module kan ook afzonderlijk gevolgd worden. Wens je meer info hierover, dan kan je contact opnemen met de coördinator via heidi.gilis@pxl.be.

Module 2: Management- en beheeraspecten voor gebouwen

21u
  • Beheer  
    • Facility Management Informatie Systemen 
    • Budgetbeheer & financiële aspecten 
    • Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid & jurisprudentie
    • Administratie & Documentbeheer 
  • Veiligheid & gezondheid  
    • Brandveiligheid 
    • Asbest in gebouwen
    • Facility Management & Duurzaamheid (SDG's)
    • Inbraakbeveiliging & toegangscontrole
    • Toegankelijkheid van gebouwen

Deze module kan ook afzonderlijk gevolgd worden. Wens je meer info hierover, dan kan je contact opnemen met de coördinator via heidi.gilis@pxl.be.

Module 3: Technologische aspecten voor gebouwbeheerders & facility managers

24u
  • Energiebeheer  
    • Gebouwbeheersystemen 
    • EPC 
    • Energieaudit 
    • Energiemonitoring 
  • Comfort  
    • Binnenklimaat 
    • Akoestiek 
    • Licht
  • Gebouwbeheersystemen (GBS) 
  • Nieuwe technologieën en trends 
    • 3D-scanning 
    • BIM 
    • Drones 
    • Virtual Reality/Augmented Reality/Mixed Reality

     

Deze module kan ook afzonderlijk gevolgd worden. Wens je meer info hierover, dan kan je contact opnemen met de coördinator via heidi.gilis@pxl.be.

Module 4: Communicatie

21u
  • Omgaan met klachten en opmerkingen
  • Change management / LEAN  / 5S 
  • Communicatie met (onder)aannemers

 

Deze module kan enkel gevolgd worden indien je één van de drie voorgaande modules volgde. Wens je meer info hierover, dan kan je contact opnemen met de coördinator via heidi.gilis@pxl.be.

Bedrijven

Bij PXL-NeXT zetten we intensief in op samenwerkingen met bedrijven en organisaties. Dit is altijd vanuit een strategisch oogpunt waarbij een gezamenlijke win-win altijd het vertrekpunt is van het partnership.

Lees meer

kmo-portefeuille

Thema: Beroepsspecifieke competentie - STEM

De kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat. 

Netto verschuldigd bedrag voor:

* middelgrote ondernemingen

** kleine ondernemingen

De evaluatie gebeurt per opleidingsonderdeel op basis van een multiple choice examen. Bij niet slagen is één herkansing per opleidingsonderdeel mogelijk. 
Als je op alle opleidingsonderdelen slaagt, krijg je het postgraduaatgetuigschrift.

ONDERDEEL 

  • Onderhoud
    • SP 6
    • CU 33
  • Administratie
    • SP 5
    • CU 21
  • Gebouwtechnologie
    • SP 5
    • CU 24
  • Communcatie
    • SP 4
    • CU 21

SP = studiepunten 

CU = contacturen

 

Module 1, 2 en 3 kan je afzonderlijk volgen.
Module 4 kan je enkel volgen indien je één of meerdere van de eerste 3 modules gevolgd hebt.
Op feestdagen en tijdens schoolvakanties worden geen lessen gegeven. 
*uitzonderlijk kunnen enkele lessen op donderdagavond doorgaan. 


Alle houders van een graduaats-, bachelor- of masterdiploma met enkele jaren werkervaring en affiniteit met technische installaties zoals die in gebouwen aanwezig zijn, hebben rechtstreeks toegang tot de opleiding. Afwijkende toelatingsvoorwaarden zijn mogelijk op basis van een motivatiebrief en een intakegesprek. Deelnemers die al een graduaatsdiploma, bachelorsdiploma (of hoger) bezitten, ontvangen na succesvolle deelname (slagen op alle opleidingsonderdelen) een getuigschrift van het postgraduaat Facility management (Gebouwbeheer)

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.