Effectief omgaan met moeilijk gedrag in de klas

€ 68.97 incl. btw
€ 57 excl. btw

Effectief omgaan met moeilijk gedrag in de klas

Ontdek hoe je als beginnende leerkracht effectief kunt omgaan met moeilijk gedrag in de klas, met aandacht voor samenwerking en betrokkenheid in plaats van controle. In deze interactieve workshop leer je de oorzaken van gedrag begrijpen en krijg je praktische tools aangereikt voor een doordachte pedagogische aanpak.

€ 68.97 incl. btw
€ 57 excl. btw

Over deze opleiding

In deze interactieve workshop leren beginnende leerkrachten hoe ze effectief kunnen omgaan met moeilijk gedrag in de klas. We starten met een verkenning van oude autoriteit versus nieuwe autoriteit, waarbij de nadruk ligt op samenwerking en betrokkenheid in plaats van strikte controle. Vervolgens introduceren we de basiskennis over ASS, ADHD, en hechtingsproblematiek, zodat leerkrachten beter begrijpen hoe deze factoren kunnen bijdragen aan moeilijk gedrag.

We gaan dieper in op de vraag “Wat is moeilijk gedrag?” en hoe je als leerkracht effectief kunt reageren. We onderzoeken de mogelijke oorzaken van moeilijk gedrag en leren hoe gedrag gezien kan worden als een vorm van communicatie. Dit perspectief helpt bij het vertalen van gedrag naar een doordachte pedagogische aanpak die verder gaat dan straffen en belonen. De focus ligt op een verfijnde pedagogische aanpak (cf. Verfijnde Pedagogiek van Katelijne Van Lommel) waarin patronen in gedrag worden herkend en effectief worden aangepakt.

Leerkrachten leren ook hoe ze door observeren problemen kunnen voorkomen en samen met de leerlingen tot een oplossing kunnen komen. We verkennen het verschil tussen straf en consequenties en de rol van herstel in het proces, waarbij het belang van positiviteit en succeservaringen centraal staat.

De workshop sluit af met het bespreken van casuïstiek, waarbij deelnemers concrete voorbeelden uit hun eigen praktijk inbrengen en samen tot inzichten en oplossingen komen.

Voor wie

Beginnende leerkrachten in het lager onderwijs

Programma

09.00u - 09.15u:

  • Welkom en Introductie

09.15u - 10.30u: 

  • Oude Autoriteit vs. Nieuwe Autoriteit
  • Vergelijking tussen traditionele en moderne gezag modellen
  • Rol van de leerkracht als begeleider.
  • Introductie in ASS, ADHD en Hechting

10.30u - 12.00u:

  • Casuïstiek: Leren van de Praktijk

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.