Executieve functies

€ 272.00 incl. btw
€ 224.79 excl. btw

Executieve functies

In het onderwijs is er momenteel heel veel te doen rond zelfregulerend leren. Het ontwikkelen van executieve vaardigheden is hier een onderdeel van. Om leerlingen het eigenaarschap van hun leerproces effectief te laten opnemen, is er voldoende ondersteuning nodig. Die ondersteuning zorgt ervoor dat ze de vaardigheden ontwikkelen die zorgen voor succeservaringen binnen en buiten het onderwijs.

€ 272.00 incl. btw
€ 224.79 excl. btw

Over deze opleiding

Hoe ga je hier nu effectief mee aan de slag? In deze kortlopende opleiding maak je kennis met de theorie, maar duiken we ook in de praktijk. Via actieve werkvormen ontdek je hoe je met leerlingen aan de slag kan gaan en hoe je hen kan ondersteunen in het ontwikkelen van die vaardigheden. De opleiding loopt over drie sessies die ieder hun specifieke inhoud hebben.

Voor wie

Onderwijsprofessionals (zowel binnen het basisonderwijs als het secundair onderwijs)

Programma

Sessie 1 | 07/10/2024 van 13.00u - 16.00u

Kennismaking met elkaar en met de executieve vaardigheden

We brengen samen in kaart wie jullie zijn en welke beweegreden jullie hebben om deel te nemen aan deze sessies:

  • Wie ben je en vanuit welke praktijk neem je deel?
  • Hoe ver sta je al in deze materie?
  • Waar zie je nog hiaten voor jouw praktijk?
  • Wat wens jij er als deelnemer uit te halen?
  • Waar ben je naar op zoek?

Executieve vaardigheden: Een algemeen beeld met praktische werkvormen

We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden, dit helpt ons te begrijpen hoe we deze vaardigheden van jongeren kunnen trainen. Hersenen ontwikkelen nog tot ver na het twintigste jaar, verschillende delen van de hersenen ontwikkelen ook op verschillende leeftijden.

  • Hoe kan je daar een invloed op hebben?
  • Welke materialen zijn er beschikbaar en hoe zijn ze praktisch inzetbaar?

 

Sessie 2 | 20/01/2025 van 13.00u - 16.00u 

Reflecteren op sessie 1 en verder ontdekken van materialen en mogelijkheden 

We kijken samen naar wat sessie 1 voor jou heeft opgebracht. We overlopen vragen en bedenkingen en brengen in kaart wat er zeker aan bod moet komen in de sessies die volgen.

Hoe is het bij jou binnengekomen?

  • Welke mogelijkheden zie je?
  • Welke beren zie je op de weg?
  • Welke ondersteuning/inzicht verwacht je te krijgen in de komende sessies?

In sessie 1 kon je al enkele materialen verkennen. Er zijn ontzettend veel materialen die ieder hun eigen manier van werken kennen. Samen gaan we op zoek naar welke materialen jij verder wenst te exploreren om ervoor te zorgen dat je mogelijkheden ontdekt die binnen jouw praktijk haalbaar zijn.

  • Welke materialen zijn er in de aanbieding?
  • Wat is het verschil in gebruik bij deze materialen?
  • Welke voorkennis/vaardigheden vragen deze materialen om ermee aan de slag te kunnen gaan?
  • Waar kan je als school mee beginnen en hoe neem je daar je team in mee?

Praktische handvatten om inzicht te krijgen, zodat een leerlijn om te werken aan executieve vaardigheden binnen de school vorm kan krijgen.

 

Sessie 3 | 17/04/2025 van 13.00u - 16.00u 

Executieve vaardigheden: de kracht van spel 

We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden in combinatie met spel.

  • Aan welke executieve vaardigheden kan je gemakkelijk bijdragen door hier via spel aandacht aan te besteden?
  • Hoe kan je dit transfereren naar het verwerken van kennis en oefenen van vaardigheden in een schoolse context?  
  • En hoe kan je als leraar ook daar invloed op uitoefenen?

Tijdens deze praktische sessie over de kracht van spel bij het ontwikkelen van executieve vaardigheden krijg je een antwoord op deze en vele andere vragen. 

Je ontdekt welke materialen je hierbij kunnen ondersteunen en gaat naar huis met een aanzet voor een betekenisvolle spellenkast.

Sessie 1: 12/10/2023 - Kennismaking met elkaar en met de executieve vaardigheden.

We brengen samen in kaart wie jullie zijn en welke beweegreden jullie hebben om deel te nemen aan deze sessies:

  • Wie ben je en vanuit welke praktijk neem je deel?
  • Hoe ver sta je al in deze materie? -
  • Waar zie je nog hiaten voor jouw praktijk?
  • Wat wens jij er als deelnemer uit te halen?
  • Waar ben je naar op zoek? - …

 

Executieve vaardigheden: 
Een algemeen beeld met praktische werkvormen We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden, dit helpt ons te begrijpen hoe we deze vaardigheden van jongeren kunnen trainen.

Hersenen ontwikkelen nog tot ver na het twintigste jaar, verschillende delen van de hersenen ontwikkelen ook op verschillende leeftijden. - Hoe kan je daar een invloed op hebben? - Welke materialen zijn er beschikbaar en hoe zijn ze praktisch inzetbaar?

Sessie 2: 26/10/2023 - Reflecteren op sessie 1 en verder ontdekken van materialen en mogelijkheden

We kijken samen naar wat sessie 1 voor jou heeft opgebracht. We overlopen vragen en bedenkingen en brengen in kaart wat er zeker aan bod moet komen in de sessies die volgen.

  • Hoe is het bij jou binnengekomen?
  • Welke mogelijkheden zie je?
  • Welke beren zie je op de weg?
  • Welke ondersteuning/inzicht verwacht je te krijgen in de komende sessies?

 

In sessie 1 kon je al enkele materialen verkennen. Er zijn ontzettend veel materialen die ieder hun eigen manier van werken kennen. Samen gaan we op zoek naar welke materialen jij verder wenst te exploreren om ervoor te zorgen dat je mogelijkheden ontdekt die binnen jouw praktijk haalbaar zijn.

  • Welke materialen zijn er in de aanbieding?
  • Wat is het verschil in gebruik bij deze materialen?
  • Welke voorkennis/vaardigheden vragen deze materialen om ermee aan de slag te kunnen gaan?
  • Waar kan je als school mee beginnen en hoe neem je daar je team in mee?

 

Praktische handvatten om inzicht te krijgen, zodat een leerlijn om te werken aan executieve vaardigheden binnen de school vorm kan krijgen.

Sessie 3: 18/01/2024 - Executieve vaardigheden: de kracht van spel

We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden in combinatie met spel.

  • Aan welke executieve vaardigheden kan je gemakkelijk bijdragen door hier via spel aandacht aan te besteden?
  • Hoe kan je dit transfereren naar het verwerken van kennis en oefenen van vaardigheden in een schoolse context?
  • En hoe kan je als leraar ook daar invloed op uitoefenen?

Tijdens deze praktische sessie over de kracht van spel bij het ontwikkelen van executieve vaardigheden krijg je een antwoord op deze en vele andere vragen.

Je ontdekt welke materialen je hierbij kunnen ondersteunen en gaat naar huis met een aanzet voor een betekenisvolle spellenkast.

Sessie 4: 22/02/2024 - Executieve vaardigheden en sport, mix and match

Allerlei factoren hebben invloed op talent en de uitkomst op welk niveau talent komt te spelen. Volgens onderzoek blijken executieve vaardigheden hier een belangrijke rol in te spelen.

We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden in combinatie met sport. Ook de sportleraren op school hebben een belangrijke taak bij het ondersteunen en ontwikkelen van de executieve vaardigheden.

In deze sessie verhelderen we de linken met verschillende sporten en hoe ons brein werkt om hiermee aan de slag te gaan.

  • Hoe kan je daar als sportleraar/trainer een invloed op hebben?
  • Aan welke executieve vaardigheden kan je gemakkelijk bijdragen door hier in je sport aandacht aan te besteden?
  • Welke vaardigheden zijn eerder zichtbaar naast het sportveld?
  • En hoe kan je als leraar/trainer ook daar invloed op uitoefenen?

Door ook hier een beeld van te krijgen, kan je ervoor zorgen dat alle leden van een schoolteam een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van de leerlingen.

Door deze inzichten kan je ook een transfer maken naar de bredere werking van de hersenen en ontdek je mogelijkheden om te integreren.

Sessie 5: 07/03/2024 - Talentgerichte benadering in het onderwijs

Hoe kan je talent structureel en effectief benut als motor voor persoonlijke en professionele groei en voor het versterken van de samenwerking?

Een talentgerichte benadering geeft energie, zelfvertrouwen en dikwijls onvermoede resultaten. Voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren is het kennen en ontwikkelen van hun talenten een grote meerwaarde. Het benutten van die talenten draagt bij tot het vullen van hun potje veerkracht.

  • Welke effecten kan dit hebben op de motivatie van de leerlingen?
  • Welke link heeft dit met studiekeuzes en een goede loopbaanbegeleiding?
  • Hoe vergroot je het welbevinden van de leerlingen door talentgericht te gaan werken in het onderwijs?
  • Wat heeft dit alles te maken met executieve vaardigheden?

Tijdens deze praktische sessie over talenten krijg je een antwoord op deze en vele andere vragen. Je ontdekt hoe je naast talentgericht onderwijs ook in je eigen team kan inzetten op talentgericht werken. De energie die dit teweeg brengt bij het team, zorgt voor draagkracht bij het uitzetten van een duurzaam actieplan rond executieve vaardigheden.

Sessie 6: 21/03/2024 - Een duik in de leerkuil

Iets nieuws leren kan knap lastig zijn. Je hersenen moeten nog aanpassen aan de nieuwe manier en dat kan voor frustratie zorgen. Het risico hierbij is dat leerlingen het opgeven. Ze zitten dan onderaan in de leerkuil en hebben een toolbox aan manieren nodig om hier dan weer uit te geraken.

  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen inzicht krijgen in alle gevoelens die bij ‘iets nieuws leren’ naar boven komen?
  • Hoe zorgt inzicht van leerlingen in de leerkuil dat ze hun toolbox kunnen aanvullen?
  • Welke rol kan jij als leraar hierin hebben?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen begrijpen dat leren niet gemakkelijk moet zijn en dat ze door middel van de juiste mindset stappen kunnen zetten om de leerkuil aan de andere kant sterker te verlaten?

Tijdens deze praktische sessie over de leerkuil krijg je een antwoord op deze en vele andere vragen. Je beseft hierbij ook dat de leerkuil niet enkel van toepassing is op jongeren, ook volwassenen gaan hierdoor wanneer ze nieuwe dingen leren. Om innovatie duurzaam te implementeren is het ook belangrijk dat het schoolteam weet om te gaan met frustraties die naar boven komen bij het ‘leren van iets nieuws’. We bespreken in deze sessie hoe je daar dan mee kan omgaan.

Sessie 7: 18/04/2024 - Terugkomsessie: intervisiemoment

Tijdens deze terugkomsessie bespreken we samen hoe iedereen met zijn of haar eigen traject aan de slag gegaan is.

  • Waar merk je vooruitgang?
  • Waar loop je nog tegenaan?
  • Zijn je doelen voldoende SMARTi geformuleerd?
  • Koppelde je voldoende relevante acties aan deze doelen?
  • Krijg je het team mee?

We delen onze ervaringen en denken samen na over de volgende stappen in elk van onze processen.

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.