Business

Pedagogisch ICT-Coördinator

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Pedagogisch ICT-Coördinator

Digitale transformatie implementeren in onderwijs en bedrijven staat hoog op de agenda van de beleidsmakers. Dit realiseren in concrete maatregelen en het adviseren van het beleid zijn onderwerp van dit postgraduaat. We leggen de focus op de pedagogische en didactische aspecten van digitale transformatie in het onderwijs en voor (non-)profit-organisaties.

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Over deze opleiding

Digitale transformatie implementeren in een bedrijfscultuur of het onderwijsveld vraagt om een robuuste kennis van de verschillende aspecten verbonden aan zo’n transformatie.

In dit postgraduaat leert je om de uitdagingen hiervan aan te gaan op pedagogisch vlak. Verdeeld over vier modules (leerkracht, middelen, beleid en didactiek) leer je alles wat je nodig hebt om je collega’s of medewerkers te versterken in hun digitale competentie. Daarnaast demonstreren we voor jou de meest innovatieve educatieve technologieën (XR, AI, GenAI, AV-content, ...) zodat je ook daarvan het potentieel kan inzetten in je lespraktijk, voor zowel onderwijs als in (non-)profit-organisaties. Je leert het beleid van je organisatie adviseren rond digitale transformatie en verandermanagement met een duidelijke visie die zich vertaalt in een strategie.

Je kan uit een breed scala aan applicaties, platformen, tools en websites een selectie maken die past bij je context. Of het nu over onderwijs gaat of in een bedrijfsomgeving. Maar ook hands on-support voor je collega’s en medewerkers zal je structureel kunnen inbedden in je organisatie. 

Voor wie

Het postgraduaat richt zich op medewerkers in het onderwijsveld of bedrijfswereld met een gezonde nieuwsgierigheid naar de pedagogische en didactische meerwaarde van educatieve technologie in hun organisatie. Er is een duidelijke focus op leren, professionaliseren en onboarden van de collega’s en medewerkers. Het faciliteren ook van lesgevers, het aanreiken van handvaten om de digitale transformatie te realiseren in hun organisatie. Maar ook keuzes maken die als advies dienen voor de dagelijkse leiding van de organisatie, een ICT-beleid uittekenen met een duidelijke visie en strategie. Er is niet meteen voorkennis vereist voor deze opleiding. 

Programma

Startdatum: 7/10/2025 (18u30-21u30)

Einddatum: 23/06/2026

Locatie: Campus Elfde-Linie, Campus Vilderstraat, Online

Prijs: €1450 incl. BTW

PROGRAMMA

Leerkracht 
In de module leerkracht fileren we het DIGCOMPEDU-kader. Dit raamwerk is hét referentiekader voor het versterken van digitale competenties van leerkrachten. Vermits jij, als toekomstig Pedagogisch ICT-coördinator, jouw collega’s zal inspireren en motiveren om digitale tools, platformen, websites en apps didactisch verantwoord in te zetten in de lespraktijk, is deze conceptuele en feitelijke kennis onontbeerlijk.

Middelen
Innovatieve technologieën gaan gepaard met nieuwe ervaringen, look & feel, trial & error, plug & play, ... Als toekomstig Pedagogisch ICT-coördinator is het belangrijk dat je empirisch onderzoekt wat de mogelijkheden zijn van de ‘New Kids’ om ze te kunnen taxeren op hun meerwaarde voor jouw specifieke onderwijscontext. Binnen deze opleidingen besteden we een zestal momenten om je laten kennis te maken met XR, AI, Podcasting, Kennisclips, ... en hun didactische meerwaarde voor de lespraktijk.

Didactiek
Je zal een stichtend voorbeeld worden voor je collega’s. Het is daarom belangrijk dat je hen zal kunnen begeleiden en adviseren wanneer ze vragen hebben over het didactisch toepassen van tools, apps, platformen en websites in hun lessen. Naast de talrijke functionaliteiten van de technologieën is het ook belangrijk dat je ze goed kan inzetten in je lespraktijk en dat voor zowel je collega’s als voor de leerlingen. Vandaar dat we hier ook tijd voor voorzien. Het zijn lesmomenten die bovenop de vele tips & tricks komen die behandeld worden doorheen de andere modules.

Beleid
Samen aan de tekentafel met je directie om een goed beleidsplan uit te tekenen, zal één van jouw kerntaken zijn als Pedagogisch ICT-coördinator. Zo’n beleidsplan schrijven (of redigeren) is geen sinecure. Het vraagt om een gestructureerde en systematische aanpak die duurzaam verankerd moet worden in de schoolwerking. En opgevolgd. Daarnaast ben je zelf een pionier maar dat betekent niet dat je collega’s dat ook zijn. Daarvoor heb je change management nodig. Handvaten voor dit laatste krijg je mee in je opleiding, naast de wetgevende kaders.

Digitale knowhow en leermiddelen

36u

(van 18u30 - 21u30)

  • Een breed repertoire van educatieve technologie opbouwen.
  • Doelgericht digitale leermiddelen zoeken, selecteren, beoordelen, aanpassen en eventueel creëren met een duurzaam karakter. 
  • Het gebruik en de creatie van open leermiddelen begrijpen, inclusief de juiste toekenning ervan. 
  • Vlot eenvoudige problemen met soft- en hardware zelfstandig oplossen. 
  • Aanwezige hardware in de onderwijspraktijk bedienen. 
  • Audio-, foto- en videobestanden bewerken.  
Datum Onderwerp Docent/Gastspreker
Digitaal differentiëren en evalueren
Digitale leeractiviteiten en online leren
Digitiale knowhow en leermiddelen
Trends en innovatie

Digitale leeractiviteiten en online leren

36u

(van 18u30 - 21u30)

  • Met een kritische en analytische kijk bepalen welke authentieke leertaken (instructie, motivatie, activerende werkvormen, samenwerkend en zelfregulerend leren, ...) doelgericht gedigitaliseerd kunnen worden in de eigen onderwijspraktijk. 
  • Multimedia- en ontwerpprincipes toepassen bij het ontwerpen van digitale leeractiviteiten. 
  • De structuur, vormgeving en content bij digitale leeractiviteiten uitwerken en op punt stellen. 
  • Digitale leeractiviteiten ontwerpen binnen het principe van flipped classroom, blended learning, afstandsonderwijs, ... 
  • Inzicht verwerven in de verschillende vormen van online leren. 
  • Een online cursus ontwikkelen in een elektronische leeromgeving.

Digitaal evalueren en differentiëren

36u

 (van 18u30 - 21u30)

  • Kritisch gebruikmaken van verschillende digitale evaluaties die afgestemd zijn op inhoudelijke, didactische en technologische normen. 
  • Digitaal leeractiviteiten van leerlingen monitoren en hierop anticiperen. 
  • Geavanceerde gegevensverzameling implementeren in de digitale leeractiviteiten gebaseerd op bv. learning analytics en deze gebruiken om onderwijs- en leerstrategieën te innoveren. 
  • Onderwijs- en leeractiviteiten innoveren met educatieve technologie voor differentiatie, gepersonaliseerd leren, coaching en support. 
  • Met educatieve technologie digitale leerroutes ontwerpen om de effectiviteit van differentiatie en gepersonaliseerd leren te bevorderen. 
  • Educatieve technologie toepassen in de onderwijspraktijk om de effectiviteit van differentiatie en gepersonaliseerd leren te bevorderen.

Trends en innovatie

36u

(van 18u30 - 21u30)

  • Een ICT-beleidsplan ontwikkelen voor de eigen onderwijspraktijk. 
  • Het duurzame karakter inzake onderwijsinnovatie met ICT evalueren met het oog op verandermanagement. 
  • Concrete acties uitwerken m.b.t. mediawijsheid of GDPR voor de eigen onderwijspraktijk. 

Trainers en docenten

Onze trainers en docenten zijn echte experten uit het werkveld. Zij staan klaar om ondernemende studenten, professionals en bedrijven te inspireren en verder te helpen. Met een sterk netwerk aan freelance trainers en docenten haalt PXL-NeXT de beste expertise in huis!

Lees meer
Trainers

kmo-portefeuille

Thema: Digitalisering - Software

De kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat. 

Netto verschuldigd bedrag voor:

* middelgrote ondernemingen

** kleine ondernemingen

Naast een summatief examen rond het DIGCOMPEDU-raamwerk van de Europese Unie, wordt er ook een samenhangend portfolio het einde verdedigd voor een jury. Dit porfolio omvat: een ICT-beleidsplan opstellen of redigeren specifiek voor jouw onderwijs- of bedrijfscontext.
Een professionaliseringsplan opstellen of redigeren specifiek voor jouw onderwijs- of bedrijfscontext.
Een vak, professionalisering binnen jouw school digitaal transformeren tot een perfecte MiX.
Een portfolio aanleggen met door jou gevolgde professionalisering en netwerkactiviteiten.
Een ICT-beleidsplan opstellen of redigeren.

ONDERDEEL 

  • Digitale knowhow een leermiddelen
    • SP 5
    • CU 36
  •  Digitale leeractiviteiten en online leren 
    • SP 5
    • CU 36
  • Digitaal evalueren en differentiëren
    • SP 5
    • CU 36
  •  Trends en innovatie 
    • SP 5
    • CU 36

SP = studiepunten 

CU = contacturen

Het succesvol afronden van de module ‘Trends en innovatie’ geeft een vrijstelling voor dezelfde module uit het postgraduaat ‘Technisch ICT-coördinator’. 

Er zijn 24 lesavonden van telkens drie uur die plaatvinden van 18.30 tot 21.30 uur. Daarnaast is er tijd voorzien om lessen zelfstandig te verwerven en verwerken. De cursist volgt de avondlessen synchroon online of asynchroon online in combinatie met zelfstudie. 

Al de modules van het Postgraduaat kunnen apart worden gevolgd. De inschrijving voor een aparte module is steeds onder voorbehoud van beschikbare plaatsen in functie van de inschrijvingen voor het volledige postgraduaat.  

Voor vragen kan je altijd terecht bij Kristiaan Mesens via kristiaan.mesens@pxl.be



 

Wettelijke voorwaarden tot deelnemen aan postgraduaat.

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.