Digital Learning Specialist
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Digital Learning Specialist
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Sector
Bedrijfsvaardigheden
Leervorm
Hybride leren
Over deze opleiding
Deze opleiding leert je rekening houden met de loopbaanbehoeften en werkomstandigheden van de werknemers in jouw organisatie.
Hoe kan jouw bedrijf de optimale leeromgeving voorzien?
Hoe organiseer je leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden?
Hoe definieer je een centraal leerplatform en enthousiasmeer je werknemers voor digitale leervormen?
Dit postgraduaat van PXL-NeXT helpt jouw organisatie om digitaal leren concreet te vertalen naar de werkvloer. Met aandacht voor praktijkcases, gastsprekers en concrete e-learning projecten, creëren we een optimale leeromgeving voor werknemers.
Het postgraduaat wordt hybride aangeboden.
Hoe kan jouw bedrijf de optimale leeromgeving voorzien?
Hoe organiseer je leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden?
Hoe definieer je een centraal leerplatform en enthousiasmeer je werknemers voor digitale leervormen?
Dit postgraduaat van PXL-NeXT helpt jouw organisatie om digitaal leren concreet te vertalen naar de werkvloer. Met aandacht voor praktijkcases, gastsprekers en concrete e-learning projecten, creëren we een optimale leeromgeving voor werknemers.
Het postgraduaat wordt hybride aangeboden.
Voor wie
Ben jij werkzaam als HR-manager, trainingsmanager, stafmedewerker, lijnmanager, vormingsverantwoordelijke, onderwijsprofessional of ICT-coördinator? Dan is dit postgraduaat ideaal voor jou. Ook onderzoekers, ingenieurs, informatici en experten die de ambitie hebben om zich te verdiepen in de digitalisering van leermethodieken in het bedrijfsleven of onderwijs zijn welkom.
Module 1 en 2 kunnen apart gevolgd worden.
Programma
In het postgraduaat leer je bedrijven en organisaties helpen bij het opzetten van een innovatieve digitale leercultuur. Als Digital Learning Specialist adviseer en ondersteun je hen bij het ontwikkelen van een effectieve leerstrategie. Je ontwerpt online en blended leertrajecten in samenwerking met inhoudelijke experts en leidt een team om deze trajecten om te zetten in boeiende digitale leermaterialen en activiteiten.
Het postgraduaat Digital Learning Specialist is een jaarprogramma en biedt drie modules, samen goed voor 20 studiepunten. De wekelijkse avondlessen worden verzorgd door erkende docenten en ervaringsdeskundigen uit de sector, zodat je de nieuwste inzichten en vaardigheden opdoet. Module 1 en 2 kunnen apart gevolgd worden. Het postgraduaat wordt hybride aangeboden.
Klaar om de toekomst van digitaal leren vorm te geven?
MODULE 1 - Bouwstenen 21u
21u
In de eerste module Bouwstenen worden de ‘fundamentals’ van een digitale lerende organisatie gelegd. Je leert de principes van een lerende organisatie alsook het ontwikkelen van een leerlijn of het creëren van een leercultuur. Je gaat dieper in op digitale leerstrategieën zoals blended learning, online learning, open learning, micro learning, formeel leren, informeel leren.
Je werkt met het ‘ADDIE’ model, met bijhorende templates als instructional design-heuristiek om een eigen leerstrategie vorm te geven. Je kijkt ook naar het principe van constructive alignment, oftewel de afstemming tussen leerdoelen, onderwijsleeractiviteiten en didactische evaluatie.
Verder leer je ‘best practices’ op vlak van lerende digitale organisaties in het algemeen en specifieke digitale leerstrategieën in het bijzonder. Tot slot kijk je met een visie op de toekomst van digitaal leren of ‘learning trends’, bv. het toekomstige belang van AI voor digitale leerprocessen. Gastsprekers geven praktijkvoorbeelden bij de lessen.
Je werkt met het ‘ADDIE’ model, met bijhorende templates als instructional design-heuristiek om een eigen leerstrategie vorm te geven. Je kijkt ook naar het principe van constructive alignment, oftewel de afstemming tussen leerdoelen, onderwijsleeractiviteiten en didactische evaluatie.
Verder leer je ‘best practices’ op vlak van lerende digitale organisaties in het algemeen en specifieke digitale leerstrategieën in het bijzonder. Tot slot kijk je met een visie op de toekomst van digitaal leren of ‘learning trends’, bv. het toekomstige belang van AI voor digitale leerprocessen. Gastsprekers geven praktijkvoorbeelden bij de lessen.
Datum | Onderwerp | Docent/Gastspreker |
---|---|---|
03/10/2024 | Digitale lerende organisatie | Mira Huypens |
10/10/2024 | Hoe leert een volwassene het liefst? | Mira Huypens |
17/10/2024 | Leerlijn ontwikkelen voor je medewerker(s) | Richard Welten |
24/10/2024 | Digitale leerstrategie | UQalify |
07/11/2024 | Instructional design | Richard Welten |
14/11/2024 | Learning trends | Tom Hermans |
21/11/2024 | Examen en netwerkavond |
MODULE 2 - Tools 21u
21u
In deze module leer je de meerwaarde kennen van digitale tools in een leeromgeving. Leer screencasts, didactische video’s, quizzen of interactieve e-learning modules ontwerpen met de tools die voor jouw organisatie en technologische context het best passen. Dankzij deze opleiding leer je aan de hand van enkele belangrijke didactische principes en een efficiënte methodologie digitale leermaterialen ontwerpen die leiden tot hogere ROI, meer motivatie, verhoogde interactiviteit en tijdswinst bij de lerenden.
We stellen kritische vragen rond hoe digitale leerpakketten kunnen bijdragen tot efficiënt en coöperatief leren en ontdekken een juiste balans tussen digitale werkvormen in onze trainingen. We geven je inzicht in het wat, waarom en hoe van enkele digitale basistools die de impact van je cursus, workshop, training of opleiding kunnen versterken.
We stellen kritische vragen rond hoe digitale leerpakketten kunnen bijdragen tot efficiënt en coöperatief leren en ontdekken een juiste balans tussen digitale werkvormen in onze trainingen. We geven je inzicht in het wat, waarom en hoe van enkele digitale basistools die de impact van je cursus, workshop, training of opleiding kunnen versterken.
Datum | Onderwerp | Docent/Gastspreker |
---|---|---|
#HRFactory-Digitale HR-transformatie (datum te bevestigen) | Hybride – webinar of live bijwonen met netwerkmoment | |
05/12/2024 | Leerplatformen | Davy Schroyen |
12/12/2024 | Leervideo’s | Joachim Gregoor |
19/12/2024 | E-Learning ontwikkelen | Richard Welten |
09/01/2025 | Online samenwerkingsvormen | Julie Roba |
16/01/2025 | Podcasts (fysieke try-out les in centrum digitaal leren) | Koen Goffings |
23/01/2025 | Digitale portfolio- en evaluatievormen | Richard Welten |
30/01/2025 | Indienen Opdracht Module 2 |
MODULE 3 – Cases 42u
42u
Welke technologieën en tools staan tot je beschikking om e-learning te ontwikkelen?
Hoe organiseer je digitale leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden en raadplegen?
Hoe definieer ik een centraal leerplatform voor mijn organisatie?
Welke strategie gaan we uitrollen om de werknemers te enthousiasmeren voor deze digitale leervormen en hoe gaan we om met weerstanden?
Met een eerder praktische dan theoretische aanpak ontdekken we de antwoorden op bovenstaande vragen.
Hoe gaan we tewerk? We laten cursisten in kleine teams (2 à 3) een concrete case uitwerken voor een bedrijf. Stap voor stap worden ze begeleid in het opstellen van een organisatiestrategie en concrete leerplannen. Daarna bouwen ze zelf een werkende e-module uit die ze finaal demonstreren voor een Jury. Ook je eigen bedrijf kan een case aanmelden waarrond een team kan werken.
Hoe organiseer je digitale leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden en raadplegen?
Hoe definieer ik een centraal leerplatform voor mijn organisatie?
Welke strategie gaan we uitrollen om de werknemers te enthousiasmeren voor deze digitale leervormen en hoe gaan we om met weerstanden?
Met een eerder praktische dan theoretische aanpak ontdekken we de antwoorden op bovenstaande vragen.
Hoe gaan we tewerk? We laten cursisten in kleine teams (2 à 3) een concrete case uitwerken voor een bedrijf. Stap voor stap worden ze begeleid in het opstellen van een organisatiestrategie en concrete leerplannen. Daarna bouwen ze zelf een werkende e-module uit die ze finaal demonstreren voor een Jury. Ook je eigen bedrijf kan een case aanmelden waarrond een team kan werken.
Datum | Onderwerp | Docent/Gastspreker |
---|---|---|
06/02/2025 | Inleiding - Probleemstelling – Doelgroep – Leerdoelen | Teamcoach & bedrijf |
13/02/2025 | Scope – Content – Planning | Teamcoach & bedrijf |
20/02/2025 | Ontwikkelfase | Teamcoach |
27/02/2025 | Leerplatformen – Auteurstool – Tools | Teamcoach |
13/03/2025 | Test, Implementatie en Meten | Teamcoach |
20/03/2025 | Teams pitchen hun case voor de klas en bedrijf | Teamcoach & bedrijf |
27/03/2025 | Teamwork | Teamcoach |
03/04/2025 | Teamwork | Teamcoach |
24/04/2025 | Voorstellen van e-module aan klas en bedrijf | Teamcoach & bedrijf |
08/05/2025 | Teamwork | Teamcoach |
15/05/2025 | Teamwork | Teamcoach |
22/05/2025 | Teamwork | Teamcoach |
28/05/2025 | Deadline inleveren casus | |
05/06/2025 | Jurydag | Jury |
kmo-portefeuille
Thema: Digitalisering - SoftwareDe kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat.
Netto verschuldigd bedrag voor:
* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen
ONDERDEEL
- Module 1 - Bouwstenen
- SP 4
- CU 21
- Module 2 – Tools
- SP 4
- CU 21
- Module 3 – Cases
- SP 12
- CU 42
SP = studiepunten
CU = contacturen
De lessen vinden plaats op donderdagavond van 18.30 tot 21.30 uur bij PXL-NeXT op Corda Campus, Kempensesteenweg, Hasselt.
PXL NeXT voorziet een hybride leerplatform: opleiding wordt gegeven on campus of online. Alle lessen worden opgenomen en achteraf ter beschikking gesteld. Zo bepaal je zelf waar, wanneer en hoe je de opleiding zal volgen.
Enkele lessen vinden plaats bij CDL (Centrum Digitaal Leren), Hogeschool PXL, Elfde Linie, Hasselt.
Module 1 Bouwstenen en Module 2 Tools kunnen apart worden gevolgd.
Ik wil meer weten
Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.